Allah Is In My Heart




DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG


tick tock tick tock

Wednesday, July 6, 2011

Ujian Dan Musibah : ALLAH S.W.T Mahu Berkenalan Dengan Hamba HambaNYA

 ASSALAMUALAIKUM W.B.T  SAHABAT-SAHABAT ...

 

Setiap manusia, pasti melalui suatu masa yang dikenali dengan MUSIBAH atau masa KESULITAN. Kehidupan seseorang manusia tidak terlepas dari kesusahan, kesulitan, musibah dan sebagainya. Kadang kala, ia menyebabkan seseorang putus-asa dan ada juga yang sampai sanggup untuk membunuh diri dan sebagainya, hasil dari kekecewaan yang menimpa mereka dari kesulitan yang dihadapi oleh mereka dalam kehidupan.
Namun, jika musibah dan kesulitan ditafsirkan dengan tafsiran yang sempurna, ianya tidak akan membuatkan seseorang putus-asa tetapi sebaliknya ia mampu memberi suatu kekuatan baru kepada seseorang, dalam menghadapi hari-hari yang mendatang. 


Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta. (Al-Ankabut: 2-3) 

 
Berdasarkan ayat-ayat tersebut, didapati bahawa, seseorang yang mengaku beriman, pasti akan diuji oleh Allah s.w.t., sehingga terbukti samada seseorang itu benar-benar beriman atau berdusta dalam mengaku beriman. 


Dalam kitab-kitab hadis juga, banyak menukilkan tentang hadis-hadis yang menyebutkan tentang ujian Allah s.w.t. terhadap para hamba-Nya.
Rasulullah s.a.w. bersabda: "Golongan yang paling kuat diuji dengan bala adalah golongan para Nabi, kemudian golongan yang mengikuti mereka dan seterusnya".
Rasulullah s.a.w. juga bersabda: "Sesungguhnya, jika Allah s.w.t. mencintai sesuatu kaum, maka mereka akan diuji. Andainya mereka redha dengan ujian tersebut, maka baginya keredhaan Allah s.w.t"
Jika kita lihat dalam lipatan sejarah, kita dapati bahawa, Rasulullah s.a.w. yang merupakan manusia yang paling dikasihi Allah s.w.t. sendiri, diuji dengan pelbagai ujian, termasuklah dibaling dengan batu, dilempar dengan najis dan kotoran, dan sebagainya. Begitu juga dengan para Nabi yang lain, seperti Nabi Zakaria a.s., Nabi Yahya a.s., Nabi Ayub a.s., dan selain dari mereka. 


Persoalannya, apakah rahsia di sebalik ujian-ujian Allah s.w.t. terhadap para kekasih-Nya?
Rahsia Umum di Sebalik Musibah dari Allah s.w.t.
Para sufi dan ahli makrifah telahpun menjelaskan kepada kita, hakikat sebenar di sebalik ujian-ujian dan musibah yang menimpa seseorang muslim.
Secara umumnya, Allah s.w.t. menimpakan bala dan musibah kepada seseorang kerana tiga sebab, sesuai dengan jenis orang yang ditimpa musibah tersebut. 


Pertama: Andainya Allah s.w.t. menimpakan musibah dan bala kepada golongan musuh Allah s.w.t., dan golongan yang bersikap sombong dengan Allah s.w.t., dari kalangan orang-orang kafir dan golongan fasiq, maka ia merupakan suatu bentuk azab dan siksaan dari Allah s.w.t. yang dikenakan kepada mereka di dunia lagi. 


Kedua: Andainya Allah s.w.t. menurunkan musibah kepada orang-orang mu'min yang kurang beradab di hadapan Allah s.w.t., dengan melakukan pelbagai maksiat, maka ia merupakan peringatan buat mereka supaya mereka kembali kepada Allah s.w.t., dan kembali beradab di hadrat Ilahi s.w.t. dengan mengamalkan segala suruhan dan meninggalkan segala larangan-Nya. Ia merupakan suatu kenikmatan dalam kesulitan. 


Ketiga: Andainya Allah s.w.t. memberi musibah kepada golongan khawas (orang-orang soleh) atau golongan khawasul-khawas di kalangan hamba-Nya, yang sentiasa menjaga adab dengan Allah s.w.t., maka musibah tersebut merupakan pintu-pintu untuk meningkatkan darjat mereka di sisi Allah s.w.t., dengan kesabaran mereka. 


Ujian dan Musibah dalam Kaca Mata Sufi
Adapun para sufi menegaskan bahawa, ujian dan musibah merupakan suatu "ta'aruf" atau perkenalan dari Allah s.w.t., di mana setiap kali Allah s.w.t. menguji seseorang hamba tersebut, bererti Dia memperkenalkan diri-Nya kepada para hamba-Nya disamping menilai bagaimana hamba tersebut memperkenalkan dirinya kepada-Nya. 


Ujian dari Allah s.w.t. ada dua jenis iaitu: 


Pertama: Ujian berbentuk Musibah. Ujian ini merupakan suatu bentuk kesusahan yang ditimpakan ke atas manusia seperti kematian, kehilangan, kemiskinan, kesakitan dan sebagianya.
Dalam bentuk ujian ini, Allah s.w.t. memperkenalkan diri-Nya dengan sifat-sifat jalal-Nya (sifat-sifat keagungan-Nya) di mana pada ketika itu, hamba-hamba-Nya akan mendapati bahawa, Allah s.w.t. Maha Berkuasa dan hanya kepada Allahlah, tempat mengadu segala masalah, kerana hanya Dialah yang Maha Membantu dan sebaik-baik Penolong.
Dalam situasi ini, seseorang hamba yang jujur dalam Ubudiyahnya (pengabdiannya) akan memperkenalkan dirinya kepada Allah s.w.t., sebagai seorang hamba-Nya yang sabar. Maka, ketika diuji dengan musibah, seseorang hamba dapat meningkatkan darjatnya di sisi Allah s.w.t. dengan kesabarannya, di mana setiap kali dia sabar dalam ujian, maka setingkat demi setingkat darjatnya semakin meningkat di sisi Allah s.w.t., di samping mendapat keredhaan Allah s.w.t. dengan izin-Nya.. 


Di samping itu juga, seseorang hamba yang diuji dengan musibah, perlu redho dengan setiap suratan dan ketentuan Allah s.w.t., yang menimpanya, dan sebagai balasan, Allah s.w.t. juga akan meredhai hamba-Nya yang redha dengan ketetapan-Nya, dengan izin Allah s.w.t.. 

Hamba yang diuji dengan musibah juga perlulah sentiasa merenung diri sendiri, dan bermuhasabah, kerana boleh jadi, musibah tersebut merupakan natijah dari dosa-dosa dan maksiat yang dikerjakannya, di samping bertaubat dari sebarang kesilapan dan dosa. Inilah adab seseorang hamba yang sentiasa merendahkan dirinya di hadapan Allah s.w.t. 

Kedua: Ujian berbentuk Kesenangan. Allah s.w.t. juga turut menguji para hamba-Nya dengan nikmat kesenangan, seperti kekayaan, banyak zuriat, kedudukan, dan sebagainya.
Dalam ujian berbentuk kesenangan tersebut, Allah s.w.t. memperkenalkan diri-Nya kepada hama-hamba-Nya yang mendapat kesenangan tersebut, dengan sifat-sifat Jamal-Nya (sifat-sifat kecantikkan dan keindahan-Nya), di mana hamba-hamba-Nya akan dapati pada kondisi tersebut, bahawa mereka mempunyai Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Mulia.
Adapun hamba-hamba yang menerima kesenangan pula, hendaklah baginya memperkenalkan diri mereka sebagai hamba-hamba yang bersyukur, kerana dalam keadaan kesenangan, kesyukuran merupakan pintu-pintu untuk meningkatkan darjatnya di sisi Allah s.w.t.. Mereka hendaklah sentiasa mengingati bahawa, setiap nikmat tersebut datang dari Allah s.w.t., dan tidak lupa diri, dengan menyangka bahawa, merekalah sebenarnya yang menyebabkan kesenangan tersebut, kerana ia merupakan sikap biadab di hadapan Allah s.w.t. 


Hamba-hamba yang dianugerahkan nikmat hendaklah berterima kasih kepada Allah s.w.t., di samping tidak merasa bangga dengan apa yang diterimanya. Mereka juga perlulah mengingatkan diri mereka, bahawa, boleh jadi nikmat yang Allah s.w.t. berikan kepada mereka merupakan suatu istidraj (tipu daya yang menyebabkan seseorang lebih jauh dari Allah s.w.t.) supaya mereka sentiasa meminta ampun dari Allah s.w.t. dan bersikap merendah diri di hadapan Allah s.w.t.
Apabila seseorang hamba itu berterima kasih, maka Allah s.w.t. akan meningkatkan darjat dan kedudukannya di sisi-Nya, di samping menambahkan lagi kenikmatan-kenikmatan yang telahpun diperolehinya. 


Kesimpulannya, seluruh yang berlaku dalam kehidupan manusia merupakan ujian dari Allah s.w.t., samada dalam bentuk kesenangan atau dalam bentuk musibah. Apa yang penting, seseorang hamba yang memahami rahsia di sebalik ujian tersebut, maka dia perlulah sentiasa beradab dengan Allah s.w.t., samada di waktu susah atau senang, dengan kesabaran dan kesyukuran, kerana ianya merupakan pintu-pintu untuk meningkatkan darjat seseorang hamba di sisi Allah s.w.t..Wallahualam...


Al Fadhil Ustaz Mukhlis @ AlFaqir10



 BERAMAL LAH KERANA ALLAH !

Telegram terbaik

KIRIMKAN SURAT PENGHARAPANMU DI TENGAH KEHENINGAN MALAM..

JADIKAN AIR MATA MU SEBAGAI DAKWATNYA..

KEDUA PIPI MU SEBAGAI KERTASNYA..

KEPASRAHAN SEBAGAI SETEMNYA..

DAN ARASY ILAHI SEBAGAI ALAMATNYA..

SETELAH ITU TUNGGULAH JAWAPANNYA..

16 Perkara merawat Futur

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.


Sahabat yang dirahmati Allah,


Setiap para daie atau pendakwah yang bekerja dijalan Allah S.W.T dengan hati yang penuh ikhlas akan sentiasa mendapat rahmat dan pertolongan-Nya. Apabila kita tolong agama Allah S.W.T. maka Dia akan tolong kit kembali. Pertolongan Allah S.W.T akan datang dalam berbagai bentuk. Dia memberikan pertolongan dengan dikurniakan ketenangan hati, di permudahkan urusan mendidik isteri dan anak-anak hingga mereka menjadi insan soleh yang sentiasa taat kepada Allah S.W.T. Di berikan rezeki yang melimpah ruah di jalan yang tidak disangka-sangka dan di berinya kekuatan untuk menghayati Islam dan menyampaikannya.
Semua jalan-jalan keberkataan ini adalah tanda Allah cinta dan kasih kepadanya kerana hati dan jiwanya sentiasa meletakkan pengharapan dan reda dan mengharap kepada pertolongan dan bantuan daripada-Nya daripada sekecil-kecilnya hingga perkara-perkara besar. Alangkan bahagianya jika hati seorang daie dan murabbi sentiasa rasa takut (khauf), timbul pula rasa mengharap (rajaa') akan pengampunan-Nya dan rasa mengharapkan pertolongan ('inayah) dan rahmat-Nya


Sahabat yang dimuliakan,


Seorang daie dan murabbi bukannya sentiasa berada di dalam keadaan selesa dengan iman yang mendalam dan jihad yang berterusan. Tetapi dia juga sering diuji dengan keduniaan, keseronokan dengan harta dan anak-anak yang melalaikan, kemalasan untuk bekerja dengan istiqamah dan suka berehat-rehat menghiburkan hati. Penyakit yang menyerang para daie ini dipanggil futur. Futur bererti berhenti setelah beramal atau diam setelah bergerak. Futur juga bererti malas bekerja dan rasa lemah.
Di dalam jemaah Islam atau harakah Islamiah, futur adalah penyakit yang menimpa para daie dan pekerja Islam. Paling minima futur yang menimpa daie dan pekerja Islam adalah perasaan malas dan paling parah ialah berhenti atau tidak aktif dalam amal Islami. Kerja-kerja amar makruf nahi mungkar di pandang sepi dan seolah-olah tidak berminat lagi untuk berdakwah dan menyampaikan ilmu yang bermanfaat.
Perlu diingat Nabi S.A.W. dan para sahabatnya tidak pernah berhenti bekerja menyampaikan dakwah Islam, walaupun diuji dengan berbagai dugaan begitu juga ulama-ulama yang muktabar sentiasa istiqamah walaupun terpaksa menanggung derita duduk didalam penjara kerana tidak disukai oleh pemerentah yang sentiasa mengikut hawa nafsu.
Futur ini perlu dirawat dan dicas semula iman yang lemah kerana jika dibiarkan iman ini tidak dicas semula dikhuatiri iman ini akan semakin lemah dan akan hilang di hati para daie dan pekerja Islam!


Sahabat yang dikasihi,


Apakah faktor utama yang menyebabkan boleh datang futur dan lemah iman? Faktor utama adalah disebabkan dosa-dosa kecil dan besar kita lakukan dengan sengaja atau tanpa disedari. Bila kita memandang mudah dosa-dosa ini dan secara berterusan pula mengulanginya maka dosa ini umpama racun yang merosakkan hati-hati kita. Hati akan rasa lemah bila diganggu oleh racun-racun dosa. Titik-titik hitam dosa menutupi hati, hingga lama kelamaan hati menjadi hitam dan selaput hitam inilah yang menutup pintu hidayah dan taufik daripada Allah S.W.T.


Untuk merawat futur dan lemah iman terdapat 16 perkara yang boleh diamalkan dan dihayati untuk memulihkannya.


1. Menjauhkan diri daripada dosa-dosa kecil dan besar dan sentiasa perbanyakkan beristighfar dan bertaubat kepada Allah S.W.T.


2. Terus menerus melakukan amalan-amalan harian yang soleh. Amalan soleh bermula dengan yang wajib hingga yang sunat. Amalan ini terus dilakukan mengikut jadual.


3. Sentiasa merebut masa yang baik. Menghidupkan masa-masa tersebut dengan mentaati Allah S.W.T. seperti di waktu malam, hari Jumaat dan seumpamanya.


4. Membebaskan diri daripada melampau dalam din. Membuat sesuatu melebihi kemampuan fitrah. Dalam sirah , ada sahabat yang ingin berpuasa terus menerus . Ada yang ingin solat malam terus menerus tanpa tidur. Tetapi Rasulullah S.A.W. tidak izinkan kerana amalan-amalan itu di anggap melampau dalam din.


5. Meletakkan diri teguh dalam jemaah Islamiah. Tidak meninggalkan jemaah kerana

Nabi S.A.W bersabda maksudnya : "Tangan Allah bersama-sama jemaah."
Nabi S.A.W bersabda maksudnya : "Berjemaah itu dirahmati, sedangkan berpecah belah itu mengundang azab." (Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad)


6. Memberi perhatian kepada sunnah Allah S.W.T. yang berlaku kepada dunia.
Kita perlu mambaca kisah anbiya' dan mengetahui faktor-faktor kejatuhan sesuatu umat. Untuk menambahkan kesedaran dan keinsafan diri kita bahawa manusia yang menentang hukum Allah S.W.T akan mendapat azab dan seksaan daripada Allah S.W.T.


7. Bersedia dan sentiasa berhati-hati menghadapi halangan-halangan di jalan dakwah. Ingatlah bahawa ujian Allah S.W.T. akan datang apabila kita terlibat diatas jalan yang hak dan tidak perlu resah dan gelisah dan rasa kecewa apabila ujian dan dugaan datang, kerana ini adalah sunatullah.


Firman Allah S.W.T maksudnya : "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan , kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka , maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar , dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta." (Surah al-Ankabut ayat 2-3).


8. Bekerja mengikut keutamaan. Mana yang dahulu di dahulukan dan mana yang kemudian perlu dikemudiankan. Kita jangan dibebankan dengan masalah-masaalah remeh-temeh dan khilafiah dan cabang-cabang.


9. Sentiasa bersahabat dengan orang-orang soleh dan sentiasa berjuang dijalan Allah.


Sabda Nabi S.A.W. maksudnya : “Seseorang yang duduk (berteman) dengan orang soleh dan orang yang jahat adalah bagaikan berteman dengan pemilik minyak wangi dan tukang besi. Jika engkau tidak dihadiahkan minyak wangi olehnya, engkau boleh membeli darinya atau sekurang-kurangnya dapat baunya. Adapun berteman dengan tukang besi, jika engkau tidak mendapati badan atau pakaianmu hangus terbakar, paling kurang engkau dapat baunya yang tidak elok.”
(Hadis Riwayat Imam al- Bukhari dari Abu Musa.)


Sahabat yang baik lagi soleh akan sentiasa mengingatkan kita untuk bekerja di jalan Allah dan tidak mudah putus asa.


10. Memberi hak-hak badan seperti berehat. Rehat disini adalah rehat untuk membina kekuatan untuk bekerja seterusnya . Janganlah badan kita langsung tidak diberikan haknya untuk berehat. Makanan perlu seimbang, berzat dan berkualiti.


11. Memberikan peluang kepada diri untuk melakukan perkara-perkara yang harus seperti meraikan keluarga, membawa kepantai atau tempat bersantai dan rehlah dan beriadah. Namun ia tetap dalam rangka tarbiah.


12. Sentiasa melihat, membaca dan mengkaji buku-buku sirah dan sejarah pejuang-pejuang Islam. Kisah-kisah tokoh penting, mujahid dan ulama perlu di dalami agar memberikan dorongan kepada kita.


13. Mengingati mati dan peristiwa-peristiwa yang akan berlaku selepas kematian. Di alam barzakh setiap orang akan di datangi dua malaikat. Malaikat akan menyoal dan bertindak denga izin Allah S.W.T. Rasulullah S.A.W ada menjelaskan bahawa di akhirat nanti , manusia akan dibangkitkan dalam tiga keadaan :
a. dalam keadaan menaiki kenderaan.
b. dalam keadaan berjalan kaki.
c. dalam keadaan berjalan dengan muka.


Mendengar penjelasan itu, ada sahabat bertanyakan baginda, "Bagaimana berjalan dengan muka ya Rasulullah?". Jawab baginda, "Allah berkuasa menjadikan kamu berjalan dengan kaki, maka Allah juga berkuasa menjadikan kamu berjalan dengan muka."


Begitu juga mengingati peristiwa-peristiwa di Padang Mahsyar. Ada manusia yang berteduh di bawah bayangan Arasy, ada manusia yang lemas dalam peluh dan sebagainya. Kesukaran semasa timbangan amal dan meniti di titian sirat.


14. Mengingatkan syurga dan neraka. Akhirat adalah tempat yang kekal abadi. Syurga adalah tempat balasan yang paling baik disediakan oleh Allah S.W.T. kepada hamba-hamba-Nya yang bertakwa. Begitu juga neraka disediakan Allah S.W.T kepada mereka -mereka yang ingkar dan derhaka kepada Allah S.W.T.


Tidak bersalah jika kita beramal dengan mengharapkan balasan syurga dan kita meninggalkan dosa kerana takut kepada azab neraka.


15. Menghadiri majlis-majlis ilmu. Ilmu menghidupkan hati. Mendapatkan ilmu adalah sebahagian daripada tarbiah Islamiah. Islam memuliakan orang yang berilmu.


Firman Allah S.W.T maksudnya : "Sesungguhnya yang takut kepada Allah antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama." (Surah Fatir ayat 28)


16. Mengambil dan menghayati Islam secara keseluruhannya bukannya secara serpihan atau juz'i.
Sahabat yang dikasihi,


Marilah sama-salam kita muhasabah diri kita adakah ciri-ciri futur atau iman lemah itu telah menguasai diri kita dan jika ada maka marilah kita perbaiki futur ini dengan kita mengamalkan 16 perkara seperti yang dijelaskan di atas. Semoga Allah S.W.T memberi kekuatan pada diri kita untuk terus berjihad dijalan-Nya denga istiqamah dan yakin dengan janji-janji Allah. Ingatlah tidak ada balasan kepada para mujahid dan daie yang bertakwa melainkan syurga seluas langit dan bumi.


Tuesday, July 5, 2011

MARAH !!!!!!

Assalamualaikum w.b.t...


entry kali ni mngenai marah....




Arggghhhh !!! Geramnya aku dengan orang tuh !!
Ko Diam !!!! aku sepak ko kang !!
Ko pehal ?? nak gaduh  ker ??!!!
ISHHH !!! >.<


Haaa,,, ni la antara ayat2 kite dengar kan..ada antaranya pulak..marah sgt smpi xleh nk bercakap pon..i call it as 'silent angry'...not even vibrate..hehe..mane tahu die marah ?? haa,,dari mukanya...dapat lakz orang tuu putih kan...merah muka dia tahan marah.. "alamak,,matilah den" .. haa,,antara yg biasa kua dari benak hati ni...


kenapa suka wat orang marah dan kenapa suka marah ?
dua perkara yg berbeza...mmg lah..aisshhh..


bila kita marah kan...cara yg terbaik bagi kelegaan awal adalah dengan beristighfar...ambil wudhu' salah satu cara terbaik tapi contoh kalau kita tgh marah kat dalam kete,,tgh2 highway tu (sebab jalan jem) ,, nk cekau air kat mane kan..haaa,,apa kata waktu tu,,, kita istighfar banyak2..Allah sukakan orang yg byk beristighfar..

Pernah satu situasi ni (saya ada di kawasan berhampiran)..adalah Hamba Allah ni,,dia dipermainkan oleh sahabat dia..dia rasa sgt .....sgt....marah lah...bengang...semua ada..sampai tahap dia rasa nak pukul-pukul sahabat dia tu..namun,,cepat-cepat dia mewaraskan fikiran dia..dia beristighfar sebanyak yg mungkin...supaya syaitan yg sedang giat menghasutnya cepat2 terbakar dan beredar dari tubuhnya..Alhamdulillah,,dia berasa sejuk sikit hatinya selepas itu..dan apabila dia melihat wajah orang yg mempermainkan dia tu,,dia berasa cuma ingin mencubitnya je (ok lah tu,,,cubit2 manje,,p jgn dgn berlainan jantina pulak) ... the point is..ingatlah Allah balik..kenapa mesti kita marah-marah sebenarnya ? orang baru usik kita sikit,,,dah nak marah-marah..tahu x kita,, berapa banyak kita wat Allah marah..dan apa yg Allah wat kat kita ? kita masih lagi dapat tidur dgn nyenyak,,masih dpt makan makanan yg sedap2..Alhamdulillah..Ya Allah,,sayang nya Kau pada kami..


ketika marah ni lah syaitan senang untuk menghasut kita..kerana perasaan marah ni pun hasil dari hasutan syaitan..bila kita marah,,darah kita menggelegak..macam air yg mendidih tu kan..berasap2 dah..ketika tu lah,syaitan menyucuk-nyucuk mulutnya ke telinga kita...sebab tu la ada sesetengah orang yg marah smpi hilang kawalan diri..sampai menyepak,,membunuh pun ada..naudzubillah min zalik..mudah-mudah an kita dihindarkan...Amin Ya RABB....




~pesanan buat diri ini yang kerdil juga kepada kepada sahabat2 yg disayangi kerana Allah~
~yang baik dan buruk datang dari Allah tetapi yang buruk itu disandarkan ke atas saya yg lemah ni..maafkan saya andai tersalah bicara~

Wednesday, June 29, 2011

Bilakah Doa Mudah Dimakbulkan ?

Assalamualaikum w.b.t....





InsyaAllah...cerita kali ni adalah mngenai doa..hari tu,,Alhamdulillah,,sy diberi kesempatan mnghadirkan diri ke majlis-majlis ilmu..tapi,,soalan yg sering dipersoalkan oleh para hadirin..ini apa yang sy prasan laa..ramai yg bertanya,,pada masa bilakah doa paling mujarab ?

Bila ? :
  •  Di satu pertiga akhir waktu malam..
  •  Selepas menunaikan sembahyang Fardhu..
  •  Ketika lailatulqadar..
  • Hari Arafah..
  • Di Bulan Ramadhan..
  • Hari dan malam Jumaat..
  • Di antara azan dan iqamah..
  • Ketika berhadapan dengan musuh di dalam peperangan..
  • Ketika sujud di dalam sembahyang..
  • Ketika mendengar kokokan ayam..
  • Ketika waktu hujan..
  • Ketika minum air Zam-Zam..
  • Ketika membaca Al-Qur'an terutama apabila khatam..
  • Di tempat-tempat yg mulia kerana keberkatan dan kemuliaannya yang dikurniakan oleh Allah seperti di Masjid Al-Haram, Masjid An-Nabawi, dan Masjid Al-Aqsa..
 Firman Allah "Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku akan perkenankan doa permohonan kamu" (Al-Mu'min : 60)

Allah berjanji..akan perkenankan doa kita..Subhanallah...Allah Maha Pemurah...jadi,,tidak kiralah di mana kita berada,,sentiasalah panjatkan doa kepada Allah dan mengucapkan kesyukuran kepada-Nya..InsyaAllah..





~Pesanan buat diri ini yang kerdil juga kepada sahabat yang disayangi..Fillah~ Wallahualam...

Tuesday, June 21, 2011

SeBaRKan SaLaM ^_^


Melati kuntum tumbuh melata,
Ada di tasik ada di paya,
Bismillah pembuka bicara,
Assalamualaikum pemanis kata...


Acece..berpantun sudah..memartabatkan budaya kita..hidup Melayu Islam ! :)
Assalamualaikum w.b.t....

Dah baca tajuknya,,pasti semua dapat mengagak kan..haaa,,mengenai salam...bukan salam tangan tapi memberi salam , Assalamualaikum warohmatullah hiwabarokatuh..

Hukum memberi salam adalah sunat muakkad (sunat yg dituntut) bagi perseorangan dan sunat kifayah bagi berkumpulan sedangkan menjawab salam pula adalah wajib bagi perseorangan dan fardhu kifayah bagi perkumpulan.....faham ? 

Jadi,,kita ni amat-amatlah digalakkan memberi salam..dengan memberi salam je,,kita dah dapat pahala..Subhanallah,,bertuahnya kita..tapi,,kadang-kadang berat je mulut ni nk ucap salam kan ?


Hikmah memberi salam :
1) mendapat keredhaan Allah.
2) mendapat doa dari para malaikat.
3) akan mendukacitakan iblis.
4) dapat membersihkan diri dari sifat-sifat mazmumah(keji).
5) dapat mengukuhkan persaudaraan Islam.


Dulu kita bangga memberi salam kepada saudara Islam tapi kini kita lebih selesa dengan hnya mnyebut "Hai"..kononnya lebih mudah dan ringkas..Maklumlah dalam dunia yg serba pantas ni sgalanya perlu cepat..kalau mnyebut "Assalamualaikum" , belum habis mnyebut salam, orng tersebut dah xde dpn mata..itu lah antara alasan yg kite dengar bile ditnye knape lbh suka mngucapkan "Hai" berbanding "Assalamualaikum"..namun,,mungkin juga,,ade sesetengah orang beranggapan mereka kurng selesa apabila memberi salam...terutamanya apabila dgn kwn-kwn yg jenis kurng menitik beratkan isu agama..betul juga,,itulah hakikatnya..tradisi memberi salam ni,,sudah kurang diamalkan hingga kita sendiri merasa janggal apabila ingn memberi salam..
Yelaa,,,diakatakan memberi salam ni dah tak serasi dgn zaman,dah tak moden, tak ikut 'trend' masa kini..Tapi,,sebenarnya ia menunjukkan betapa rapuhnya ukhuwwah Islamiah kita hati ini..Sedangkan,memberi salam adalah dituntut dalam Islam terhadap seluruh umatnya...



Seperti yang dinyatakan oleh Rasulullah S.A.W dalam hadisnya yg bermaksud, "Seseorang bertanya kepada Rasulullah S.A.W : "Apakah perkara yg terbaik di dalam Islam? " Beliau menjawab : "Memberi makanan dan memberi salam kepada orang yang kau kenal atau tidak kenal" (HR. Bukhari dan Muslim)



Dan di antara hak Muslim adalah mengucapkan salam kepada sesama Muslim..
Sabda Rasulullah S.A.W : "Demi Dzat yang diriku dalam genggamanNya, mereka tidak masuk syurga sehingga mereka beriman, dan mereka tidak beriman sehingga mereka saling menyinta...Maukah kamu aku tunjukkan sesuatu yang jika kamu mengerjakannya kamu saling menyinta ? Sebarkan salam di kalangan kamu."


Teringat pula kisah zaman belajar di bangku sekolah dan di kolej suatu ketika dulu..Ada seorang makcik 'cleaner' ketika sy di sekolah dulu..mulanya perkenalan kami hanyelah dgn senyuman dan salam..sehinggalah sy berani utk bertegur sapa dan berbual2 dgn makcik ni dan smpailah sy ingin menamatkan persekolahan,,terasa sgt sedih nk tgglkan makcik tu sbb makcik tu baik sgt..apabila diberi salam,,die pasti tersenyum dan menjawab dgn jelas..sejuk rasa hati..dari situlah wujudnya kasih sayang kami..acece..cam filem hindustan pulak..
Ketika belajar di kolej pula,, seorang makcik (digelar sebagai ibu) ,, suka sgt marah2 kat budak2 ni..sy pun hairan,,kenapa lah ibu ni suke sgt membebel2 kat depan pintu bilik sy (kebetulan bilik sy bawah skali dan dkt dengan tangga) .. jadi,,,kami se ro0mate lah menjadi pendengar setia ibu tersebut..kemudian,,apabila sy dan ro0mate melangkah keluar dari bilik,,kami terus mengucap salam kepada ibu..ibu tersenyum dan berkata.."acik syg kamu nak..belajar elok2 ya..acik bukan apa marah-marah kamu ni..ade sesetengah yang kurang hajar..acik xsuke.." (ditakdirkan Allah ade seorang pelajar lalu di hadapan kami dan buat seolah2 kami xwujud) ..sy terus melihat wajah ibu dan ternyata,,wajah ibu hampa..kami tersenyum kpd ibu dan meminta diri utk ke kelas..ibu tersenyum..ternyata nmpk perbezaan air muka ibu..


Jadi,,sama-samalah kita muhasabah balik..bukan nye susah untuk memberi salam..malah apabila kita memberi salam,,kita pula mendapat doa dari saudara kita..Subhanallah..bukankah doa seorang saudara kepada saudaranya yang lain dimabulkan Allah..beruntungkan kita ? :) jgn bagi salam pada orang salah,,sudahlah ..tapi,,walau ape pun yg kite lakukan,,haruslah diniatkan kerana Allah S.W.T..untuk mendapat keredhaanNYA .. ok kawan-kawan ? ^_^





~Pesanan buat diri yang kerdil ini dan juga sahabat yang disayangi kerana Allah~

~ Riadah ~

Assalamualaikum w.b.t ..
Ape kaba kawan-kawan ? semoga dalam keadaan baik.. :) 

Suka di sini sy nk becerita mngenai riadah..bile kate bab riadah,,perkara pertama yg terlintas kat fikiran anda ? :

1. Sihat.
2. Penat.
3. Tempat.
4. Aktiviti.
5. Lapar.
6. Xambik port la.. =.='

...atau lain-lain laa...
hakikat hidup..semua kena beriadah dengan melakukan aktiviti sukan..sedangkan dalam Islam sendiri amat-amat menggalakkan penganutnya beriadah..contoh nya,,,berjogging,,berbasikal,,berlari,,berenang dll..apa tujuan beriadah ? ada sesetengah orang cakap,,dapat melancarkan peraliran darah..ada pulak cakap,,dapat menenangkan fikiran.."yela,,tension2 belajar,,skali skala riadah,,seronok gak"...erm..betol tuh ..tapi,,ada pulak Hamba Allah ni cakap... "CUCI MATA BEB".. =,='  .. ape kes pulak manusia nie.. 

Cuci mata ? tang mana hang nak cuci mata time riadah nie ? kat rumah pun boleh nak cuci mata...leh tonyoh pakai sabun dettol buku lagi..nak cecair pon boleh..adess..
tapi,,itulah hakikatnyaa.....cuci mata ? apakah yang dimaksudkan dengan cuci mata nie ? haaa,,meh kita bongkar ~~

Pernah tak kita,,tgh syok2 jogging ni (sambil dengar mp3) ,, tibe2 ade seorang perempuan lalu naik beskal dengan pakaian yang mencolok mata ?  atau pernah tak kita,,tgh syok2 kayuh basikal ,,tibe2 ade lelaki lalu tgh jogging pakai singlet je ? [menampakkan body nye yg ala2 'the rock']

"Rezeki depan mata tu,,xkan xnk tgk...rugilah"
"Uish,,cunnye awek ni..."
"Wah ,, tough giler mamat tu"
"Astaghfirullahhalazim.."

Haa,,mane satu yg terlintas dulu ?? pilih-pilih.. ^_^ 
Sahabat-sahabat sekalian,,
xsalah kita nak beriadah ni..memang amat digalakkan..namun,,mestilah kena pada tempat nya..paling utama,,cara berpakaian.. 
bagi wanita ..xperlu rasanya nak pakai yg fit-fit dan jarang-jarang...nak kata ,, badan lagi ringan kalau pakai fit ? air resistance ? atau,, panas ?

Ada satu cerita best ni :
Ceritanya : Asma’ (nama seorang wanita yg berpakaian tipis) datang kepada Nabi, lalu Nabi memalingkan pandangan nabi sambil BERSABDA : “Wahai Asma’, sesungguhnya seorang wanita ketika sudah sampai dia pada haid, maka tidak baik bagi dia apabila dilihat dari dia (ini) dan (ini).” >>> Nabi ber-isyarat pada wajah dan kedua tangannya (Hadits Riwayat Abu Daud)..

Nabi sendiri sgt malu..malah cepat2 pandang lain..sedangkan kita yg memakainya tu,,xkan xrasa ape2 ? itu Nabi,,apa pula pandangan Allah ? naudzubillah..

Mereka kata..cuci mata ? tgk sana,,tgk sini..maknenye,,mesti mate nye meliar-liar kan..alamak,,degilnya mata ni..xboleh duduk diam..macam mana nie ?? 

Allah berfirman ."“Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat”. Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya” (QS. An-Nuur : 30-31).

pandangan itu,,adalah pandangan iblis..sekali kita memandang,, xpe lagi..kali kedua kita memandang,,itu adalah dosa,,dan kali ketiga kita memandang,,menempah jalan ke neraka..sedangkan mata manusia yg amat liar ni,,ntah brape kali pandang..brape jalan dah kita tempah tu..naudzubillah.. sama-sama kita fikir yer...muhasabah diri balik..

Perilaku ketika beriadah...semestinya ketika beriadah,,kita rasa seronok kan..walaupun hanya dengan jalan-jalan je ngan kawan2..wah,,banyak cerita ni nk share..tibe2,, mengilai,,ketawa...aduss,,satu taman leh dengar nie..sampai makcik yg tgh dokong anak kecil almost2 tercampak bayinya (melatah,,tekejut sgt)..amboii,,seronok mereka...tu belum masuk gaya lagi...malas nak kaba .. .tapi,,tahukah kita ? 

Sy pernah baca satu artikel ni,,tapi..lupe pula Nabi apa..sila beritahu ye pada siapa yg tahu..kisahnya begini :
"Nabi itu sedang berjalan dan beliau ternampak sekumpulan lelaki yg sedang ketawa berdekah-dekah..lalu Nabi tersebut berkata..jika mereka tahu betapa siksanya azab neraka,,pasti mereka akan lebih banyak menangis" .. Naudzubillah min zalik..sudah berapa banyak kali pula kita ketawa berbanding menangis kerana Allah..mungkin kerana sikap kita yg slalu lupa dan lalai dgn kebahagiaan duniawi...atau mmg xfikirkan akhirat ? Astaghfirullahhalazim... ?_?

Jadi,,kawan-kawan..marilah sama2 kita berfikir sejenak..ingatlah kita sedang diperhatikan..kita tidak pernah keseorangan..

Btol ke kite beriadah untuk menuntut tuntutan agama mahupun inginkan perhatian semata..
setiap perilaku kita adalah berdasarkan niat..jadi,,niatkan lah dalam hati hanya kerana Allah..
insyaAllah,....

 cube teka...siapa menang ? ^_^



~Pesanan buat diri yg kerdil ini juga sahabat yang disayangi kerana Allah~

Monday, May 30, 2011

Al-Qamar

Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan. (Surah Al-Qamar 54: Ayat 1)
Bulan Yang Terbelah


Dalam Hikayat Nur Muhammad dan Nabi Bercukur dan Nabi Wafat misalnya, ada diceritakan mengenai kisah bulan terbelah ini, pada bahagian kedua dari tiga bahagian yang ada, iaitu: Hikayat Nabi Bercukur iaitu menceritakan mukjizat Nabi SAW, kisah bulan terbelah. Hikayat ini telah diterjemahkan ke dalam rumi dengan tajuk Bunga Rampai Sastera Melayu Warisan Islamterbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).
Para pembesar itu mencabar baginda supaya menunjukkan mukjizat yang mereka mahu melihat sendiri melalui mata kepala walaupun mereka sepatutnya telah beriman dengan pengalaman perjalanan Nabi Muhamad sepanjang Israk dan Mikraj itu yang lalu, adalah benar.
Mereka berkata, “Jika kamu seorang yang benar (seorang nabi yang diutuskan oleh Allah) belahkan bulan yang sedang mengambang penuh pada malam ini kepada dua bahagian”.
“Adakah jika permintaan ini dipenuhi, kalian berjanji untuk menerima dakwahku dan kita semua bersama-sama menyembah Allah, tuhan yang satu?” kata baginda pula.
Pembesar-pembesar itu pun menganggukkan kepala tanda bersetuju terhadap syarat yang Rasulullah berikan. Lalu baginda pun berdoa dan memohon kepada Allah untuk membelah bulan sebagai perkara yang luar biasa untuk dijadikan tanda dan bukti kekuasaan Allah Yang Maha Tinggi. Sejurus kemudian tanpa disangka oleh para pembesar Quraisy itu mereka dapat menyaksikan sendiri bagaimana bulan mengambang penuh yang menghiasi langit pada malam itu bukan sahaja terbelah kepada dua bahagian. Tetapi terpisah menjauhkan diri antara satu sama lain.

ٱقۡتَرَبَتِ ٱلسَّاعَةُ وَٱنشَقَّ ٱلۡقَمَرُ (١) وَإِن يَرَوۡاْ ءَايَةً۬ يُعۡرِضُواْ وَيَقُولُواْ سِحۡرٌ۬ مُّسۡتَمِرٌّ۬ (٢) وَڪَذَّبُواْ وَٱتَّبَعُوٓاْ أَهۡوَآءَهُمۡ‌ۚ وَڪُلُّ أَمۡرٍ۬ مُّسۡتَقِرٌّ۬وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا
لَا تُرْجَعُونَ (٣ 

Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan. (1) Dan kalau mereka (kaum musyrik Mekah) melihat sesuatu mukjizat, mereka berpaling ingkar sambil berkata: (Ini ialah) sihir yang terus menerus berlaku. (2) Dan (telah menjadi adat) mereka mendustakan (Nabi Muhammad dan mukjizat-mukjizat yang dibawanya) serta menurut hawa nafsu mereka, sedang tiap-tiap perkara tetap (menurut keadaan yang ditentukan oleh Allah). (Surah Al-Qamar 54: Ayat ke 1-3)
Photo Source: Salamcyber


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ انْشَقَّ الْقَمَرُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شِقَّتَيْنِ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اشْهَدُ

"Dari Abdullah bin Mas'ud ra, beliau berkata bahawa bulan telah terbelah dua pada zaman Rasulullah SAW. Dan Rasulullah SAW bersabda, saksikanlah. Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

Separuh boleh dilihat di sebalik gunung di sebelah kiri dan separuh atau sebahagian bulan lagi dapat disaksikan berada pada sebalik gunung di sebelah kanan dengan keadaan masih bercahaya. Bulan tidak lagi berbentuk bulat sebagaimana lazimnya! Mereka yang menyaksikan dalam antara percaya dengan tidak, hampir-hampir tidak mendengar apabila baginda berkata; “Saksikanlah kejadian ini iaitu sebagai bukti kebenaran mukjizat yang dikurniakan Allah dan risalah kenabian yang Allah amanahkan kepadaku,”
Begitu pun setelah menyaksikan kejadian yang sungguh luar biasa itu pun, kalangan kafir Quraisy tidak menepati janji, mereka tidak mahu mempercayai apa tah lagi untuk menerima dakwah nabi. Sedangkan kejadian bulan terbelah ini memang benar-benar berlaku dan wajib dipercayai. Walaupun ada yang mempertikaikannya kerana bertentangan dengan sains dan akal yang waras namun atas nama mukjizat, kelebihan yang diberikan kepada Rasulullah ia tidak dapat dibuktikan secara saintifik. Sebagaimana kebanyakan mukjizat-mukjizat yang Allah berikan kepada para nabi sebelum Nabi Muhammad.
Ini termasuk mukjizat Nabi Isa a.s yang boleh menghidupkan orang yang telah mati, tiada sesiapa yang dapat pertikaikan lagi. Walaupun pada hakikatnya, yang mati tetap akan mati, tidak mungkin akan hidup kembali. Kejadian bulan terbelah dua ini sebenarnya disaksikan oleh seluruh penduduk Tanah Arab ketika itu malah sebenarnya seluruh semenanjung Tanah Arab termasuk negara-negara lain yang mengalami waktu malam pada hari kejadian tersebut. Tetapi sayangnya, mereka yang meminta supaya ditunjukkan sebarang kejadian luar biasa, akhirnya mereka sendiri tidak mahu percaya walaupun bulan benar-benar telah terbelah di hadapan mata! Kafir Quraisy sangat mengagumi melihatkan kejadian itu tetapi tetap tidak dapat menerima kebenaran risalah yang dibawa oleh Nabi.

Mereka percaya kejadian itu benar, tetapi dituduhnya pula baginda seorang ahli sihir yang berkebolehan untuk membelah bulan tersebut!

Menurut Imam at-Thabari dalam tafsirnya, ketika menafsirkan ayat 1 - 2 surah al-Qamar di atas, menjelaskan bahawa peristiwa terbelahnya bulan telah terjadi ketika zaman Rasulullah SAW ketika beliau masih berada di Makkah iaitu sebelum peristiwa hijrah ke Madinah. Peristiwa tersebut berlaku ketika musyrikin Makkah meminta bukti kenabian baginda, maka Rasulullah SAW telah mendatangkan kepada mereka bulan yang terbelah dua sebagai tanda dan hujjah betapa benarnya bahawa baginda adalah Rasul utusan Allah. Malangnya, apabila dibentangkan kepada mereka bukti dan tanda yang jelas, mereka tetap berpaling, menolaknya serta tidak mempercayainya... Malah dikatakan pula, ini semua adalah sihir semata-mata, Muhammad telah meyihir mereka !!!
Seterusnya Abu Nu'aim (دلائل النبوة ) menjelaskan bahawa kafir Makkah mengatakan semua ini adalah sihir semata-mata dan mereka mencadangkan supaya ditanya kepada kafilah-kafilah yang dalam perjalanan ke Makkah, adakah mereka nampak bulan terbelah dua sebagaimana yang dilihat oleh penduduk Makkah. Jika sekiranya mereka nampak bulan terbelah dua sebagaimana yang dilihat oleh penduduk Makkah, maka Muhammad di pihak yang benar (bukan sihir). Apabila kafilah tersebut sampai di Makkah, mereka berkata bahawa kesemua mereka nampak bulan telah terbelah dua. Jelaslah, memang bulan telah terbelah dua... bukannya sihir Muhamad, tambahan pula, Muhammad takkan mampu menyihir seluruh pandangan manusia (di Makkah dan luar Makkah).
Photo by: ImanDaud
Dari Qatadah, beliau telah mendengar Anas berkata bahawa bulan telah terbelah pada zaman Rasulullah SAW:

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُبَيْرِ بْنِ مُطْعِمٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ انْشَقَّ الْقَمَرُ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى صَارَ فِرْقَتَيْنِ عَلَى هَذَا الْجَبَلِ وَعَلَى هَذَا الْجَبَلِ فَقَالُوا سَحَرَنَا مُحَمَّدٌ فَقَالَ بَعْضُهُمْ لَئِنْ كَانَ سَحَرَنَا فَمَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَسْحَرَ النَّاسَ كُلَّهُمْ

Dari Muhammad bin Mut'im dari ayahnya, beliau telah berkata bahawa bulan telah terbelah pada zaman Nabi SAW sehingga menjadi dua bahagian, sebahagiannya di atas gunung ini dan sebahagiannya di atas gunung ini, mereka berkata kita telah disihir oleh Muhammad dan berkata sebahagian drp mereka, sekiranya Muhammad telah menyiihir kita, sudah tentu dia tidak mampu untuk menyihir seluruh manusia. Hadis riwayat Tarmizi.

-Artikel iluvislam.com

Lensa Hati
Lensa Hati adalah ruangan perkongsian foto oleh fotografer-fotografer serata dunia dari pelbagai jenis bidang fotografi. Foto atau gambar menceritakan 1001 macam kisah, tetapi Lensa Hati akan menekankan aspek kerohanian hati dari foto, yakni perkaitan dari foto kepada al-Quran mahupun Hadith Rasulullah SAW. dan apa jua perkara kebaikan darinya. Moga apabila kita melihat di alam realiti seperti foto yang dikongsikan di sini, lalu terbitlah ayat al-Quran atau Hadith dari benak hati kita.

Wednesday, May 25, 2011

Perbualan antara RASULULLAH S.A.W dan IBLIS..

p/s:moga meluangkn masa untuk membaca perkongsian ana..moga menjadi panduan dan menambahkn penegtahuan kita...=)..insyaALLAH..

PERCAKAPAN ANTARA RASULLULLAH DAN IBLIS..

Diriwayatkan oleh Muadz bin Jabal r.a. dari Ibn Abbas r.a., ia berkata :
Ketika kami sedang bersama Rasulullah SAW di kediaman seorang sahabat Anshar, tiba-tiba terdengar panggilan seseorang dari luar rumah: “Wahai penghuni rumah, bolehkah aku masuk? Sebab kalian akan membutuhkanku.”
Rasulullah bersabda: “Tahukah kalian siapa yang memanggil?”
Kami menjawab: “Allah dan rasulNya yang lebih tahu.”
Beliau melanjutkan, “Itu Iblis, laknat Allah bersamanya.”
Umar bin Khattab berkata: “Izinkan aku membunuhnya wahai Rasulullah”.
Nabi menahannya: “Sabar wahai Umar, bukankah kamu tahu bahwa Allah memberinya kesempatan hingga hari kiamat? Lebih baik bukakan pintu untuknya, sebab dia telah diperintahkan oleh Allah untuk ini, pahamilah apa yang hendak ia katakan dan dengarkan dengan baik.”
Ibnu Abbas RA berkata: pintu lalu dibuka, ternyata dia seperti seorang kakek yang cacat satu matanya. Di janggutnya terdapat 7 helai rambut seperti rambut kuda, taringnya terlihat seperti taring babi, bibirnya seperti bibir sapi.
Iblis berkata: “Salam untukmu Muhammad. Salam untukmu para hadirin…”
Rasulullah SAW lalu menjawab: “Salam hanya milik Allah SWT, sebagai mahluk terlaknat, apa keperluanmu?”
Iblis menjawab: “Wahai Muhammad, aku datang ke sini bukan atas kemauanku, namun karena terpaksa.”
“Siapa yang memaksamu?”
Seorang malaikat dari utusan Allah telah mendatangiku dan berkata:
“Allah SWT memerintahkanmu untuk mendatangi Muhammad sambil menundukkan diri.beritahu Muhammad tentang caramu dalam menggoda manusia. jawabalah dengan jujur semua pertanyaannya. Demi kebesaran Allah, andai kau berdusta satu kali saja, maka Allah akan jadikan dirimu debu yang ditiup angin.”
“Oleh karena itu aku sekarang mendatangimu. Tanyalah apa yang hendak kau tanyakan. Jika aku berdusta, aku akan dicaci oleh setiap musuhku. Tidak ada sesuatu pun yang paling besar menimpaku daripada cacian musuh.”
Orang Yang Dibenci Iblis
Rasulullah SAW lalu bertanya kepada Iblis: “Kalau kau benar jujur, siapakah manusia yang paling kau benci?”
Iblis segera menjawab: “Kamu, kamu dan orang sepertimu adalah mahkluk Allah yang paling aku benci.”
“Siapa selanjutnya?”
“Pemuda yang bertakwa yang memberikan dirinya mengabdi kepada Allah SWT.”
“lalu siapa lagi?”
“Orang Aliim dan wara’ (Loyal)”
“Lalu siapa lagi?”
“Orang yang selalu bersuci.”
“Siapa lagi?”
“Seorang fakir yang sabar dan tak pernah mengeluhkan kesulitannnya kepda orang lain.”
“Apa tanda kesabarannya?”
“Wahai Muhammad, jika ia tidak mengeluhkan kesulitannya kepada orang lain selama 3 hari, Allah akan memberi pahala orang -orang yang sabar.”
” Selanjutnya apa?”
“Orang kaya yang bersyukur.”
“Apa tanda kesyukurannya?”
“Ia mengambil kekayaannya dari tempatnya, dan mengeluarkannya juga dari tempatnya.”
“Orang seperti apa Abu Bakar menurutmu?”
“Ia tidak pernah menurutiku di masa jahiliyah, apalagi dalam Islam.”
“Umar bin Khattab?”
“Demi Allah setiap berjumpa dengannya aku pasti kabur.”
“Usman bin Affan?”
“Aku malu kepada orang yang malaikat pun malu kepadanya.”
“Ali bin Abi Thalib?”
“Aku berharap darinya agar kepalaku selamat, dan berharap ia melepaskanku dan aku melepaskannya. tetapi ia tak akan mau melakukan itu.” (Ali bin Abi Thalib selau berdzikir terhadap Allah SWT)
Amalan Yang Dapat Menyakiti Iblis
“Apa yang kau rasakan jika melihat seseorang dari umatku yang hendak shalat?”
“Aku merasa panas dingin dan gemetar.”
“Kenapa?”
“Sebab, setiap seorang hamba bersujud 1x kepada Allah, Allah mengangkatnya 1 derajat.”
“Jika seorang umatku berpuasa?”
“Tubuhku terasa terikat hingga ia berbuka.”
“Jika ia berhaji?”
“Aku seperti orang gila.”
“Jika ia membaca al-Quran?”
“Aku merasa meleleh laksana timah diatas api.”
“Jika ia bersedekah?”
“Itu sama saja orang tersebut membelah tubuhku dengan gergaji.”
“Mengapa bisa begitu?”
“Sebab dalam sedekah ada 4 keuntungan baginya. Yaitu keberkahan dalam hartanya, hidupnya disukai, sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara dirinya dengan api neraka dan segala macam musibah akan terhalau dari dirinya.”
“Apa yang dapat mematahkan pinggangmu?”
“Suara kuda perang di jalan Allah.”
“Apa yang dapat melelehkan tubuhmu?”
“Taubat orang yang bertaubat.”
“Apa yang dapat membakar hatimu?”
“Istighfar di waktu siang dan malam.”
“Apa yang dapat mencoreng wajahmu?”
“Sedekah yang diam – diam.”
“Apa yang dapat menusuk matamu?”
“Shalat fajar.”
“Apa yang dapat memukul kepalamu?”
“Shalat berjamaah.”
“Apa yang paling mengganggumu?”
“Majelis para ulama.”
“Bagaimana cara makanmu?”
“Dengan tangan kiri dan jariku.”
“Dimanakah kau menaungi anak – anakmu di musim panas?”
“Di bawah kuku manusia.”
Manusia Yang Menjadi Teman Iblis
Nabi lalu bertanya : “Siapa temanmu wahai Iblis?”
“Pemakan riba.”
“Siapa sahabatmu?”
“Pezina.”
“Siapa teman tidurmu?”
“Pemabuk.”
“Siapa tamumu?”
“Pencuri.”
“Siapa utusanmu?”
“Tukang sihir.”
“Apa yang membuatmu gembira?”
“Bersumpah dengan cerai.”
“Siapa kekasihmu?”
“Orang yang meninggalkan shalat jumaat”
“Siapa manusia yang paling membahagiakanmu?”
“Orang yang meninggalkan shalatnya dengan sengaja.”
Iblis Tidak Berdaya Di hadapan Orang Yang Ikhlas
Rasulullah SAW lalu bersabda : “Segala puji bagi Allah yang telah membahagiakan umatku dan menyengsarakanmu.”
Iblis segera menimpali:
“Tidak,tidak.. tak akan ada kebahagiaan selama aku hidup hingga hari akhir. Bagaimana kau bisa berbahagia dengan umatmu, sementara aku bisa masuk ke dalam aliran darah mereka dan mereka tak bisa melihatku. Demi yang menciptakan diriku dan memberikanku kesempatan hingga hari akhir, aku akan menyesatkan mereka semua. Baik yang bodoh, atau yang pintar, yang bisa membaca dan tidak bisa membaca, yang durjana dan yang shaleh, kecuali hamba Allah yang ikhlas.”
“Siapa orang yang ikhlas menurutmu?”
“Tidakkah kau tahu wahai Muhammad, bahwa barang siapa yang menyukai emas dan perak, ia bukan orang yang ikhlas. “
“Jika kau lihat seseorang yang tidak menyukai dinar dan dirham, tidak suka pujian dan sanjunang, aku bisa pastikan bahwa ia orang yang ikhlas, maka aku meninggalkannya. “
“Selama seorang hamba masih menyukai harta dan sanjungan dan hatinya selalu terikat dengan kesenangan dunia, ia sangat patuh padaku.”
Iblis Dibantu oleh 70.000 Anak-Anaknya
“Tahukah kamu Muhammad, bahwa aku mempunyai 70.000 anak. Dan setiap anak memiliki 70.000 syaithan.
Sebagian ada yang aku tugaskan untuk mengganggu ulama. Sebagian untuk menggangu anak – anak muda, sebagian untuk menganggu orang -orang tua, sebagian untuk menggangu wanta – wanita tua, sebagian anak -anakku juga aku tugaskan kepada para Zahid.
Aku punya anak yang suka mengencingi telinga manusia sehingga ia tidur pada shalat berjamaah. tanpanya, manusia tidak akan mengantuk pada waktu shalat berjamaah.
Aku punya anak yang suka menaburkan sesuatu di mata orang yang sedang mendengarkan ceramah ulama hingga mereka tertidur dan pahalanya terhapus.
Aku punya anak yang senang berada di lidah manusia, jika seseorang melakukan kebajikan lalu ia beberkan kepada manusia, maka 99% pahalanya akan terhapus.
Pada setiap seorang wanita yang berjalan, anakku dan syaithan duduk di pinggul dan pahanya, lalu menghiasinya agar setiap orang memandanginya.”
Syaithan juga berkata, “keluarkan tanganmu”, lalu ia mengeluarkan tangannya lalu syaithan pun menghiasi kukunya.
“Mereka, anak – anakku selalu meyusup dan berubah dari satu kondisi ke kondisi lainnya, dari satu pintu ke pintu yang lainnya untuk menggoda manusia hingga mereka terhempas dari keikhlasan mereka.
Akhirnya mereka menyembah Allah tanpa ikhlas, namun mereka tidak merasa.
Tahukah kamu, Muhammad? bahwa ada rahib yang telah beribadat kepada Allah selama 70 tahun. Setiap orang sakit yang didoakan olehnya, sembuh seketika. Aku terus menggodanya hingga ia berzina, membunuh dan kufur.”
Cara Iblis Menggoda
“Tahukah kau Muhammad, dusta berasal dari diriku?
Akulah mahluk pertama yang berdusta.
Pendusta adalah sahabatku. barangsiapa bersumpah dengan berdusta, ia kekasihku.
Tahukah kau Muhammad?
Aku bersumpah kepada Adam dan Hawa dengan nama Allah bahwa aku benar – benar menasihatinya.
Sumpah dusta adalah kegemaranku.
Ghibah (gossip) dan Namimah (Adu domba) kesenanganku.
Kesaksian palsu kegembiraanku.
Orang yang bersumpah untuk menceraikan istrinya ia berada di pinggir dosa walau hanya sekali dan walaupun ia benar. Sebab barang siapa membiasakan dengan kata – kata cerai, isterinya menjadi haram baginya. Kemudian ia akan beranak cucu hingga hari kiamat. jadi semua anak – anak zina dan ia masuk neraka hanya karena satu kalimat, CERAI.
Wahai Muhammad, umatmu ada yang suka mengulur ulur shalat. Setiap ia hendak berdiri untuk shalat, aku bisikan padanya waktu masih lama, kamu masih sibuk, lalu ia manundanya hingga ia melaksanakan shalat di luar waktu, maka shalat itu dipukulkannya kemukanya.
Jika ia berhasil mengalahkanku, aku biarkan ia shalat. Namun aku bisikkan ke telinganya ‘lihat kiri dan kananmu’, iapun menoleh. pada saat iatu aku usap dengan tanganku dan kucium keningnya serta aku katakan ’shalatmu tidak sah’
Bukankah kamu tahu Muhammad, orang yang banyak menoleh dalam shalatnya akan dipukul.
Jika ia shalat sendirian, aku suruh dia untuk bergegas. ia pun shalat seperti ayam yang mematuk beras.
jika ia berhasil mengalahkanku dan ia shalat berjamaah, aku ikat lehernya dengan tali, hingga ia mengangkat kepalanya sebelum imam, atau meletakkannya sebelum imam.
Kamu tahu bahwa melakukan itu batal shalatnya dan wajahnya akan dirubah menjadi wajah keledai.
Jika ia berhasil mengalahkanku, aku tiup hidungnya hingga ia menguap dalam shalat. Jika ia tidak menutup mulutnya ketika mnguap, syaithan akan masuk ke dalamdirinya, dan membuatnya menjadi bertambah serakah dan gila dunia.
Dan iapun semakin taat padaku.
Kebahagiaan apa untukmu, sedang aku memerintahkan orang miskin agar meninggalkan shalat. aku katakan padaknya, ‘kamu tidak wajib shalat, shalat hanya wajib untuk orang yang berkecukupan dan sehat. orang sakit dan miskin tidak, jika kehidupanmu telah berubah baru kau shalat.’
Ia pun mati dalam kekafiran. Jika ia mati sambil meninggalkan shalat maka Allah akan menemuinya dalam kemurkaan.
Wahai Muhammad, jika aku berdusta Allah akan menjadikanku debu.
Wahai Muhammad, apakah kau akan bergembira dengan umatmu padahal aku mengeluarkan seperenam mereka dari islam?”
10 Hal Permintaan Iblis kepada Allah SWT
“Berapa hal yang kau pinta dari Tuhanmu?”
“10 macam”
“Apa saja?”
“Aku minta agar Allah membiarkanku berbagi dalam harta dan anak manusia, Allah mengizinkan.”
Allah berfirman,
“Berbagilah dengan manusia dalam harta dan anak. dan janjikanlah mereka, tidaklah janji setan kecuali tipuan.” (QS Al-Isra :64)
“Harta yang tidak dizakatkan, aku makan darinya. Aku juga makan dari makanan haram dan yang bercampur dengan riba, aku juga makan dari makanan yang tidak dibacakan nama Allah.
Aku minta agar Allah membiarkanku ikut bersama dengan orang yang berhubungan dengan istrinya tanpa berlindung dengan Allah, maka setan ikut bersamanya dan anak yang dilahirkan akan sangat patuh kepada syaithan.
Aku minta agar bisa ikut bersama dengan orang yang menaiki kendaraan bukan untuk tujuan yang halal.
Aku minta agar Allah menjadikan kamar mandi sebagai rumahku.
Aku minta agar Allah menjadikan pasar sebagai masjidku.
Aku minta agar Allah menjadikan syair sebagai Quranku.
Aku minta agar Allah menjadikan pemabuk sebagai teman tidurku.
Aku minta agar Allah memberikanku saudara, maka Ia jadikan orang yang membelanjakan hartanya untuk maksiat sebagai saudaraku.”
Allah berfirman,
“Orang -orang boros adalah saudara – saudara syaithan. ” (QS Al-Isra : 27).
“Wahai Muhammad, aku minta agar Allah membuatku bisa melihat manusia sementara mereka tidak bisa melihatku.
Dan aku minta agar Allah memberiku kemampuan untuk mengalir dalam aliran darah manusia.
Allah menjawab, “silahkan”, dan aku bangga dengan hal itu hingga hari kiamat.
Sebagian besar manusia bersamaku di hari kiamat.”
Iblis berkata : “Wahai muhammad, aku tak bisa menyesatkan orang sedikitpun, aku hanya bisa membisikan dan menggoda.
Jika aku bisa menyesatkan, tak akan tersisa seorangpun…!!!
Sebagaimana dirimu, kamu tidak bisa memberi hidayah sedikitpun, engkau hanya rasul yang menyampaikan amanah.
Jika kau bisa memberi hidayah, tak akan ada seorang kafir pun di muka bumi ini. Kau hanya bisa menjadi penyebab untuk orang yang telah ditentukan sengsara.
Orang yang bahagia adalah orang yang telah ditulis bahagia sejak di perut ibunya. Dan orang yang sengsara adalah orang yang telah ditulis sengsara semenjak dalam kandungan ibunya.”
Rasulullah SAW lalu membaca ayat :
“Mereka akan terus berselisih kecuali orang yang dirahmati oleh Allah SWT” (QS Hud :118 – 119)
juga membaca,
“Sesungguhnya ketentuan Allah pasti berlaku” (QS Al-Ahzab : 38)
Iblis lalu berkata:
“Wahai Muhammad Rasulullah, takdir telah ditentukan dan pena takdir telah kering. Maha Suci Allah yang menjadikanmu pemimpin para nabi dan rasul, pemimpin penduduk surga, dan yang telah menjadikan aku pemimpin mahluk mahluk celaka dan pemimpin penduduk neraka. aku si celaka yang terusir, ini akhir yang ingin aku sampaikan kepadamu. dan aku tak berbohong.”
Sampaikanlah risalah ini kepada saudara-saudara kita, agar mereka mengerti dengan benar, apakah tugas-tugas dari Iblis atau Syaithan tsb. Sehingga kita semua dapat mengetahui dan dapat mencegahnya dan tidak menuruti bisikan dan godaan Iblis atau Syaithan.
Mudah-mudahan dengan demikian kita dapat setidak-setidaknya membuat hidup ini lebih nyaman dan membuat tempat serta lingkungan kita lebih aman.

WALLAHUALAM..

Monday, May 9, 2011

Dalamilah bacaan dalam SOLAT

Assalamualaikum w.b.t. Salam Sejahtera dan selamat pagi Sabtu pada semua readers. Alhamdulillah masih bernyawa kita di bumi Allah. Masih dikurniakan rezeki dan masih dikurniakan keupayaan untuk beribadah kepadaNya. Hari ni saya nak share pada semua tentang suatu doa yang sering kali terucap dibibir tanpa kita sedar maksud disebalik ucapan doa tu... Semoga ini akan menjadi ilmu bermanfaat buat kita.Amin.

Jom baca.


BESARNYA MAKNA DOA YANG KITA LUPAKAN ~ ketika duduk antara dua sujud
Dalam tidak sedar.

Setiap hari kita memohon didalam solat kita..tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami.. sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini..

Marilah kita mula menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat..

Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah

Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
Diamlah sejenak,

buka dada dan diri kita untuk menerima ampunan dari Allah seperti membuka diri ketika merasakan hembusan angin sepoi-sepoi atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil

Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah

Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan Kemudian sampaikanlah permintaan kedua,

Warhamni (sayangi aku)

Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya

Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima

Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup Berturut-turut sampaikanlah permintaan2 berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..

Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (angkatlah darjatku)

Warzuqnii (berilah aku rezeki)

Wahdinii (berilah aku petunjuk)

Wa'Aafinii (sihatkan aku)

Wa'fuannii (maafkan aku)


Setelah selesai, diamlah sejenak lalu sampaikan rasa syukur kita

Betapa besarnya nilai sebuah doa ini..sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja..

Dalam tidak kita sedar selama ini kita seperti sedang berpura-pura memohon sesuatu

tetapi hati antara tidak dan mahu pantaslah Allah perlakukan kita begitu.




KESIMPULAN


Dalamilah doa ini didalam solat sehari-hari kita.

Tuesday, April 26, 2011

Siapa mereka ?

Bismillahirrahmannirrahim..
Assalamualaikum w.b.t....

Apa khabar teman-teman ? dah senyum ke hari ni ? kepada yang belum senyum..meh kite senyum sama-sama supaya hari kita lebih ceria.. ^_^ . alol0... comel sunggoh.... Alhamdulillah..Syukur kepada Allah S.W.T..kita masih dapat sama-sama melihat dunia dan berfikir tentang kebesaranNYA.siapa tahu esok lusa sudah tiada..tidak pasti yer anak-anak..jadi,,kali nie,, suka lah saya untuk berkongsi sedikit mengenai kawan,,rakan,,teman,,sahabat,,dll,etc.....dan apa je la lagi gelarannya..

Ketika di sekolah rendah (kanak ribena) ,, saya xtau apa beza kawan,,rakan,,teman,,sahabat...saya anggap maksudnya sume sama je..iaitu,,orang yang dikenali...means,,orang yang kita kenal tu lah kawan kita..kalau xkenal.dia bukanlah kawan kita..haa,,itulah kefahaman saya waktu tu..beselah kot..budak-budak..nampak yang di depan mata je.. :) ..Masuk ke alam remaja sikit (kanak-kanak milo),,saya mula memahami istilah teman..time ni lah baru tahu beza kawan dan teman...

Bila berkata mengenai kawan,,kefahaman saya ketika itu,,orang yang kita kenal dan orang yang berdekatan dengan kita..contoh,,orang yang sama kelas dengan kita,,orang yang berada di sebelah kelas kita,, orang yang satu sekolah dengan kita..walaupun xknal.,,kita tetap panggil dia kawan kita..sebab..ada satu kes ketika saya di sekolah menengah,,ada seorang junior saya ni,,terlibat dengan kemalangan..saya xknal pun orangnye..jauh skali pernah bercakap dengan dia..tapi,,junior saya ni satu rumah sukan dengan saya..erm..berita plakx tersebar macam angin ribut..dalam masa beberapa saat,,berita mengenai kemalangan tu tersebar ke kawasan perumahan saya..saya pulang ke rumah pada petang yang berbahagia itu ( time tu bawu lepas habis latihan sukan ) .. mama terus tanya saya,,"adik,,ada budak sekolah mnengah accident er ? " .. saya yang masih terpinga-pinga ni pon tanye balek mak saye .. " eh,,ade ke ? "..sbb time tu,, saya sendiri pon xtau..bila disiasat dan disiasat..saya pun tahulah orangnya yang mana..tggi macam mana,,kelas mana dan sebagainya..saya pun bagitahulah mama saya yang pelajar tu junior saya..satu rumah sukan..dan apabila ada la jiran-jiran datang bertanyakan khabar,,mereka pun bertanya sekali berita terbaru mengenai pelajar tu..ayat mereka bertanya .,, "adik,,macam mana kawan adik yang accident tuh ? " .. erkz,,dalam hati saya time tuh,,'sapa kawan den yang accident nieh' ..tapi,,kerana memahami maksud auntie-auntie berkenaan,,saya pun bagitahulah yang pelajar berkenaan masih menerima rawatan di hospital...tapi,,ketika tulah terdetik di hati kecil saya nie,,kawan ? walaupun saya xmengenali dia,,saya tetap rasa sedih yang dia ditimpa kemalangan dan agak parah keadaannya..jadi,ketika tulah dapat disimpulkan bahawa kawan ni lah peringkat pertama perkenalan..dan,,berkenalan bukan hanya dengan melihat wajah dan bercakap..melalu detail-detail dia yang kita tahu pun da cukup..Alhamdulillah,,apabila pelajar tu dah boleh pergi ke sekolah,,saya diberi kesempatan untuk bercakap dengan dia..rupa-rupanya,,pelajar ni pemalu orangnya..haaa,,tersimpul lah satu ikatan yang digelar..KAWAN...

RAKAN..kefahaman saya mngenai rakan ni plakx..lebih tertumpu kepada apabila kita melakukan sesuatu kerja secara berkumpulan..contoh terbaik dan terbalik yang saya ada,,, bersukan..apabila bersukan,,teamwork amat-amatlah penting..xkiralah ia nya sukan individu atau mmg secara berkumpulan..tapi,kedua-duanya penting..ketika di bangku sekolah,,saya suka melibatkan diri dengan aktiviti sukan..salah satunya,,bola jaring..dalam bola jaring,,jarang saya dengar sapa-sapa pun sebut perkataan kawan..bila ada orang tanya,, "mane team awak ? " ,, "mane rakan-rakan sekolah awak ? "..xde pon yang tanye.. " kawan awak mane? "..nampak permainannya di situ..kalau xnampak,,meh nk explain..rakan ni macam more general..macam melambangkan satu bentuk penyatuan..berbanding kawan yang lebih specific..seperti merujuk pada seorang je..tapi,,bila sebut tentang rakan..rakan seperjuangan..berjuang untuk satu tujuan..rakan sepasukan..macam mane pulak rakan karib ? singular jugakx kan..kalau diimbas kembali,,rakan karib ni ,, orang yang suka wat samting bersama-sama..contohnya,,jalan sama-sama,,wat kerja sekolah sama-sama,,usik orang lain sama-sama...upppsss...rakan ni macam orang yang mempunyai tujuan dan arah yang sama dengan kita..haa,,lebih kurang gitulah kefahamannya..

namun,,,hubungan paling best adalah SAHABAT...saya mule mngenal erti sahabat ni,,bila dah abes sekolah..terlewat sangat-sangat kan...yer..sahabat ni lah,, yang paaaaaaaallliiing susah untuk kita dapat...terutama dalam zaman serba mempengaruh dan dipengaruhi ni..uiiissshh,,payah-payah..susah-susah...tapi,,xmustahil..siapa itu sahabat ? sahabat nie,,adalah orang yang di hati,,berkasih sayang dengan tujuan,,suka menegur dan ditegur,, dan banyak lagi..hubungan bersahabat ni,,xsama dengan 2 contoh di atas ( jangan pandang siling pulak ) .. atas ni,,kawan dan rakan...indah sangan bila bersahabat...manis nye xboleh di ungkap dengan kata-kata,,pahitnya xterasa walau ditelan..mmg sangan BEST...sahabat ini,,amatlah penting..sungguh..sangat-sangat dan teramat penting..anda akan rasai siapa sahabat anda ni,,bila anda dapat mencari orang berkenaan...jadi,,pasal sahabat,,anda sendiri yang akan explainkan.. okie ? apa yang saya boleh katakan,,selamat mencari..mengembaralah anda dalam mencari.. ^_^ .. Go0d luck..

Apa-apa pun,,ingatlah..setiap perkenalan kita bukanlah satu kebetulan tetapi ianya telah ditakdirkan oleh Allah S.W.T..jangan sesekali menyesal atas perkenalan dengan seseorang malah ,, yang baik jadikan tauladan,,yang buruk jadikan sempadan..bijak kanlah diri anda dalam memilik kawan,,rakan dan sahabat..carilah yang dapat membimbing kita ke jalan yang benar..jalan yang lurus..namo bengkang bengkok..sahabat saya ada memesan..jika nakkan kawan yang baik,, pergilah ke SURAU dan MASJID  dan rajin-rajin kan diri ke majlis ilmu...insyaAllah..di sanalah anda akan menemui SAHABAT...













~ maafkan saya andai ada terkasar bahasa dan tersalah bicara..yang baik dan yang buruk datangnya daripada Allah tapi yang buruk disandarkan ke atas saya yang lemah ini..Assalamualaikum w.b.t..~

Monday, April 25, 2011

Harian Metro - Tragedi Kejut Solat Subuh (Isnin, 25/4/2011)

WANITA KOMA DITIKAM SUAMI WAKTU SUBUH..

Ampang : Seorang isteri kini terlantar dalam keadaan koma bertarung nyawa di hospital akibat dibelasah serta ditikam suaminya yang naik hantu selepas wanita itu menyuruhnya menunaikan solat Subuh. Kejadian berlaku di rumah pasangan berusia 30-an terbabit di Pandan Indah Commercial Park, di sini, kira-kira jamm 6 pagi semalam dan mangsa yang kehilangan banyak darah akibat cedera di perut kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Ampang.
    Sumber polis berkata, kejadian berlaku apabila suami mangsa yang tidur berang selepas dikejutkan isterinya dan disuruh mendirikan solat Subuh. "Tindakan mangsa menyebabkan suaminya berang sebelum berlaku pertengkaran hampir 10 minit. Suaminya yang hilang pertimbangan membelasah mangsa lebih 30 minit sebelum mengarahkan mangsa JANGAN MENYURUHNYA BERSOLAT. "Biarpun dibelasah dan diugut sedemikian rupa, mangsa masih meminta supaya suaminya berubah dan menunaikan solat," katanya.
    Menurutnya, keengganan mangsa mematuhi arahannya menyebabkan suaminya bertinak lebih agresif dengan mengambil pisau dan menikan perut wanita itu. "Mangsa terjatuh sebaik ditikam dan keadaan itu menyebabkan suaminya panik, apatah lagi selepas melihat isterinya berlumuran darah serta meraung kesakitan," katanya.
    Sumber itu berkata, bunyi bising akibat pertengkaran dan serangan suspek ke atas mangsa menarik perhatian jiran mereka, seorang lelaki lewat 20-an yang bergegas ke rumah pasangan itu.  Sebaik masuk ke rumah berkenaan yang pintunya tidak berkunci, jiran itu melihat mangsa terbaring dalam berlumuran darah manakala suaminya berdiri sambil memegang pisau.  "Terkejut dengan kehadiran jirannya, suspek segera melarikan diri manakala mangsa dibawa jirannya itu ke hospital dengan bantuan beberapa jiran lain," katanya.
    Difahamkan, sehingga petang semalam keadaan mangsa dilaporkan kritikal manakala suaminya yang menghilangkan diri kini diburu polis. Sementara itu, Ketua Polis Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin, ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian berkenaan dan siasatan lanjut dilakukan.
-HARIAN METRO M/S 4-




~Sahabat...renungkanlah..hanya kerana disuruh mendirikan solat 2 rakaat itu,,sanggup membunuh..lebih menyedihkan isterinya sendiri..wanita yang dikahwini..wanita yang disayangi..bukankah sepatutnya lelaki menjadi pelindung wanita..lebih2 lagi suami pada isteri..namun,,mana perginya sifat itu ? lelaki yang gagah,,melindungi wanita,,menghormati wanita..senipis inikah iman kita ? tepuk dada tanya diri,, apakah perasaan kita apabila disuruh menghadap Allah ? dan apa pula perasaan kita apabila disuruh menghadap tv ? yang manakah lagi membuatkan nafsu kita suka ? naudzubillah..renung2 kanlah..pesanan buat diriku dan sahabat-sahabat..tambahan,,suspek masih dalam buruan polis..berjagalah yer rakan-rakan...erm,,siapa yang patut dipersalahkan dalam kes ini ? dan dari manakah puncanya ? akhir kata, maafkan segala salah silap diri..andai ada terkasar bahasa dan tersalah bicara..yang baik dan yang buruk datangnya daripada Allah tetapi yang buruk disandarkan kepada saya yang lemah ini..syukran..~~

Sunday, April 24, 2011

Warkah buat Hawa

Bismilahhirrahmannirrahim..
Assalamualaikum w.b.t.


Hawa,
Andai engkau masih remaja,
jadilah anak yang solehah buat kedua ibu bapamu,
andai engkau sudah bersuami,
jadilah isteri yang meringankan beban suamimu,
andai engkau masih ibu,
didiklah anak-anakmu sehingga dia tidak gentar memperjuangkan Addin Allah..

Hawa,
andai engkau belum berkahwin jangan risaukan jodohmu,
ingatlah hawa janji Tuhan kita,
jangan dimulakan sebuah pertemuan dengan lelaki yang bukan muhrim kerana khuatir dari mata jatuh ke hati,
maka lahirnya senyuman,
maka tercetusnya salam dan sekaligus disusuli dengan pertemuan,
takut lahirnya nafsu kejahatan yang menguasai diri..

Hawa,
lelaki yang baik tidak melihat paras rupa,
lelaki yang soleh tidak memilih wanita melalui keseksiannya,
lelaki yang warak tidak menilai wanita melalui keayuannya,keremajaannya, serta kemampuannya menggoncang iman lelaki,
tetapi lelaki yang baik akan menilai wanita melalui akhlaknya,
peribadinya dan yang penting pegangan agamanya,
lelaki yang baik juga tidak menginginkan pertemuan dengan wanita yang bukan muhrimnya kerana takut memberi kesempatan kepada syaitan untuk menggodanya,
lelaki yang warak juga tidak mahu bermain cinta,
kerana dia tahu matlamat dalam sebuah pertemuan lelaki dan perempuan hanyalah melalui perkahwinan..

Oleh itu Hawa,
jagalah pandanganmu,
awasilah auratmu,
peliharalah akhlakmu,
kuatkanlah pendirianmu,
andai ditakdirkan tiada cinta daripada Adam untukmu,
cukuplah hanya cinta Allah memenuhi dan meyinari kekosongan jiwamu,
biarlah hanya cinta daripada kedua ibu bapamu yang memberi hangatan kebahagiaan buat dirimu,
cukuplah sekadar cinta adik-beradik serta keluarga yang membahagiakan dirimu..

Hawa,
cintailah Allah di kala susah dan senang kerana,
kau akan memperolehi cinta daripada insan yang juga menyintai Allah,
cintailah kedua ibu bapamu kerana kau akan memperolehi keredhaan Allah,
cintailah keluargamu kerana kau tak akan jumpa cinta yang bahagia selain cinta keluarga,
janganlah sesekali tangan yang menggoncang dunia,
juga menggoncang IMAN lelaki...


~Sahabat...sama-samalah kita renungkan dan muhasabah diri..pesanan buat diriku juga kepada sahabat-sahabat..maaf andai ada tersilap kata tersalah bicara..yang baik dan yang buruk datangnya daripada Allah tetapi yang buruk itu disandarkan ke atas saya yang lemah ini... Assalamualaikum w.b.t~

Saturday, April 23, 2011

Rahsia Sunnah Nabi Muhammad S.A.W

Bismillahhirrahmannirrahim...
Assalamualaikum w.b.t..

Apa khabat teman-teman,,rakan-rakan dan sahabat-sahabat sekalian ? harap dalam keadaan sihat selalu dan senyum sokmo..Alhamdulillah,, dapat sekali lagi kita mengukirkan senyuman manis..alolo,,manisnye~~~ :)
Jadi,,pada kali ini..saya ingin berkongsi serba sedikit ilmu yang saya peroleh ketika menuntut di salah sebuah pusat pengajian nie..artikel ni diberikan oleh salah serang sahabat saya ketika saya ingin pulang ke hostel..yer...terima kasih yer sahabat kerana bagi artikel nie.. ^_^

Kita wajiblah menunaikan yang wajib manakala memperbanyakkan yang sunat..kan anak-anak ? banyak sangat perkara sunat yang dapat kita lakukan untuk menambahkan dan mengukuhkan lagi iman kita nie..perkara sunat ni,,kalau kita buat,,kita dapat pahala dan kalau xbuat,,xdapat apa-apa pun..dosa xdapat,pahala pun xdapat...tapi,,rugi la kan..perkara sunat nie,,bukannya susah untuk dibuat..insyaAllah...Islam ini mudah.. :) dan salah satu sunnah Rasulullah S.A.W adalah apabila kita MAKAN..

1. Cara makan, kenapa kita gunakan tangan ? Mengikut cara Rasulullah S.A.W, beliau akan menggaulkan lauk dengan nasi dengan tangan kanannya dan kemudian membiarkan sebentar, lalu Rasulullah S.A.W akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kecilnya(yang last tu), lalu Rasulullah S.A.W akan menghisap garam itu.. Kemudian barulah Rasulullah S.A.W makan nasi dan lauknya..Mengapa ? kerana kedua belah tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzim, tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari yang kiri..Ini adalah kerana enzim yg ada di tangan kanan itu merupakan enzim yang dapat menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first process of digestion..(acece,,speaking pulekz.)
Mengapa menghisap garam ? kerana garam adalah sumber mineral daripada tanah yang diperlukan oleh badan kita..Dua cecah garam dari jari kita itu adalah sama dengan satu liter air mineral..Kita berasal daripada tanah maka lumrahnya bahan yang asal dari bumi (tanah) inilah yang paling berkhatsiat untuk kita..
Kenapa garam ? selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan, mengikut doktor-doktor di hospital, the first line of treatment for poisoning adalah dengan memberi Sodium Chloride, iaitu GARAM..Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin mengganggu manusia..

2. Cara Rasulullah S.A.W mengunyah - Rasulullah S.A.W akan mengunyah sebanyak 40 kali untuk membiarkan makanan itu betul-betul lumat agar perut kita senang memproseskan makanan itu..

3. Membaca Basmalah (Bismilahirrahma Nirrahim).. Membaca Basmalah sebelum makan untuk mengelakkan penyakit..Kerana bakteria dan racun ada membuat perjanjian dengan Allah S.W.T, apabila Basmalah di baca maka bakteria dan racun akan musnah dari sumber makanan itu..

Cara Rasulullah S.A.W MINUM :

Janganlah kita minum berdiri walaupun ia makruh tetapi ia makruh yang menghampiri kepada haram.Jangan kita minum dari bekas yang besar dan jangan bernafas sedang kita minum..Kerana apabila kita minum dari bekas yang besar, lumrahnya kita akan meneguk air dan dalam proses minum itu, kita tentu akan bernafas dan menghembuskan nafas dari hidung kita..Kerana apabila kita hembus, kita akan mengeluarkan CO2 iaitu Carbon Dioxide, yang apabila bercampur dengan air H2O, akan menjadi H2CO3, iaitu sama dengan cuka, menyebabkan minuman itu menjadi acidic..Jangan meniup air yang panas, sebabnya sama di atas..
Cara minum, seteguk bernafas, seteguk bernafas sehingga habis..


Jadi ,, inilah sedikit sebanyak yang dapat dikongsikan..Jadi kawan-kawan..sama-samalah kita muhasabah dan fikir kembali..berapa cuka yang telah kita minum..kasihan sama perut kita nie..dah terlalu banyak acid..patut la selalu meragam..jadi,,perbetulkan kembali mana yang tak betul...akhir kata, maaf andai ada tersilap kata..yang baik dan yang buruk datangnya daripada Allah..tetapi yang buruk disandarkan ke atas saya yang lemah ini..selamat beramal~~~ ^_^

Kisah pengembara~~

Bismillahhirrahmanirrahim..
Assalamualaikum w.b.t..

Apa khabar teman-teman,,sahabat-sahabat sekalian..harap sihat sejahtera dan sentiasa dalam redha-NYA.. amin..jadi,, bagi agak-agak di awalan blogging nie..sebab saya pun baru je belajar blog-blog nie..xberapa nak reti..tapi,,orang cakap,,menuntut ilmu biarlah sampai ke liang lahad..jadi,,seiring dengan peningkatan dan kemodenan zaman sekarang nie,, suka juga nak berkongsi ilmu dengan sahabat-sahabat melalui teknologi di ujung jari..jadi,,,ntah brape banyak jadi da nie.. heee~ suka lah saya ingin berkongsi mengenai kisah seorang penghijrahan seorang hamba Allah..bukan penghijrahan seperti Nabi Muhammad S.A.W yang jauh perjalanannya dan sangat hebat dugaannya..hamba Allah yang ini belum mampu sampai ke tahap itu tetapi akan terus mencuba.. sehingga akan benar-benar dapat mengikut jejak langkah Beliau dan sahabat-sahabat terdahulu.. ^_^ .. amin..

"Abang,, comelnyer anak kita..Alhamdulillah,,anak perempuan bang..xkisahlah kita nak kan anak lelaki..ini rezeki kita bang..bersyukur dapat anak perempuan..rezeki Allah "
"Allahuakbar , Allahuakbar..!! "

Lahirnya seorang bayi yang suci umpama kain putih..disambut dengan laungan azan..kalimat pertama yang didengari,, 'Allahuakbar'..inilah dia..antara roh-roh yang berani menjejakkan kaki ke muka bumi ini..apabila disoal,,roh ini mengatakan.. aku percaya Tuhanku adalah Allah dan aku menyaksikannya..lalu,,turunlah roh ini ke muka bumi..namun,,ada segelintir roh yang takut..maka ketika di hari akhir dunia,,mereka tidak dimasukkan ke dalam syurga,,namun tidak juga ke neraka..


Pabila semakin meningkat umurnya..semakin pandai berkata-kata..semakin pandai mengatur langkah..banyak kali anak kecil ini jatuh ketika bertatih namun digagahkan juga untuk berdiri kerana dia tidak kenal erti putus asa..masuk ke alam persekolahan..anak kecil ini menangis..menangis kerana takutkan duniawi..takut kepada orang yang tidak dikenali,,takut di apa-apakan..takut segala takut lalu menangis hingga kering air mata..sentiasa memerlukan kedua orang tuanya berada berdekatan..namun,kerana terbiasa akhirnya bersama rakan-rakan..sudah berasa selesa dengan suasana yang baru..sudah berani berdiri dengan kaki sendiri..anak kecil ini masih mencari-cari erti kehidupan..namun,,penerimaan nya sgt sukar..sukar untuk difahami bagi anak kecil ini..jadi,,bagi mereka..keseronokan diutamakan..berlari-lari dengan rakan-rakan..yang dilihat,,hannyalah di depan mata...di sebalik keseronokan anak kecil ini,, dia tidak sedar,,pelbagai dugaan menanti buatnya.....

Masuk ke alam remaja,,hatinya semakin susah untuk menerima..semakin banyak perkara yang dilihat..baik atau buruk,,tidak dinilai lagi...darah mudanya sentiasa menggelegak..sentiasa mendidih..akalnya sudah dikawal oleh nafsu..suka mencuba sesuatu yang baru..dilihat rakan-rakannya memiliki teman hidup..pelindung dan peneman ketika suka...dan apabila duka ditinggalkan namun tetap nampak indah...tapi,,itu bukan halangan bagi dia untuk memiliki teman juga..dia mencari dan ada yang berkenan..dalam xsedar,,dia telah menyerahkan hati nya yang suci yang dijaga rapi sejak lahir itu kepada yang bukan halal buatnya..dia tidak mengindahkan dosa pahala dan apa yang dia nampak adalah keseronokan memiliki teman yang sentiasa di samping..dia tidak mahu tewas...tidak mahu tewas dengan rakan-rakannya yang lain yang sudah berteman sejak bertahun..
 Namun,,, kasih Allah kepada hambaNYA tidak pernah luntur dan berkurang..Allah amat menyayangi hambaNYA...setiap niat atau perkara jahat yang diniatkan olehnya,,pasti ada halangan..pasti tidak dapat ditunaikan...darah mudanya ingin memberontak..namun,,akalnya masih lagi dapat berfikir dengan waras..kerana Allah sentiasa menyayangi dia..hidayah Allah menyapa..dia terasa dosa yang ditanggung amat banyak dan sudah terlalu berat..dia memutuskan hubungan dengan temannya..walaupun perit..namun dia tahu..ini adalah suara hatinya..suara daripada Allah yang mahukan dia menyerahkan sepenuh hatinya hanya pada Yang Hakiki..namun,, manusia ini dalam kerugian dan sering menzalimi diri sendiri..sekali lagi dia terpesong kerana dia tidak menjaga hidayah Allah itu..dia lalai dan leka dengan kenikmatan duniawi..memikirkan keseronokan dan masih belum mencari makna Islam itu sebenarnya..walaupun dia sedar,,kebahagiaan dia itu selalu dituruti dengan kesedihan dan kekecewaan..namun,,dia tetap dengan pendiriannya kerana termakan bisikan syaitan...makhluk yang tidak pernah berputus asa untuk memesongkan hati manusia...walaupun dia tetap berwaspada,,dengan menambahkan amalan sedikit demi sedikit..dia tetap dipengaruhi oleh rakan-rakan dengan keseronokan duniawi..melakukan perkara yang membuang masa..

Namun,,,sekali lagi.....Allah itu Maha Besar...Allah mengurniakan rezeki kepadanya...Allah memudahkan laluannya untuk menyambung pelajaran ke tempat yang diiktiraf..pusat pengajian yang dia sendiri tidak menyangka dia akan menuntut di sana...dia amat bersyukur...Allah memisahkan dia daripada teman-temannya yang sering mendatangkan kelalaian kepadanya..

Ketika mula menjejakkan kaki ke pusat pengajian berkenaan..dia terasa amat takut dan kosong..dia sentiasa dalam ketakutan..namun,,dia masih melupakan yang Maha Melihat..dia tidak tahu pada siapa harus dia mengadu..Sekali lagi Allah memberikan hidayah kepadanya..ketika pertama kali menyambut Ramadhan di tempat baru,,Allah memudahkan perjalanannya untuk menunaikan solat berjemaah dan sola sunat tarawih di surau..dia merasakan hatinya seolah-olah melekat pada pintu surau di pusat pengajian berkenaan..dia tidak boleh mengelak jejak kaki nya daripada ke surau..semenjak dari hari itu,,hatinya sudah berada di surau..dia mendapat ketenangan di sana..dia mendapat sahabat baru di sana dan yang paling penting..dia mendapat kehidupan di sana..benarlah janji Allah..jika kita mencari,,pasti Allah memberi..tidak putus-putus dia menadah tangan dan bersujud kepada Allah tanda kesyukuran yang tidak terhingga..dia mengabdikan dirinya dengan bersungguh-sungguh..di samping itu,,dia mendapat sahabat-sahabat yang dikurniakan Allah..sahabat-sahabat yang sentiasa membimbingnya ke jalan yang benar...menegur apabila melakukan kesalahan....suka dan duka bersama..gembira dan menangis bersama...semua itu,,tidak pernah dirasai olehnya selama dia hidup di muka bumi ini..dia sendiri tidak menyedari perubahan dirinya sehinggalah seorang teman menegur perubahannya yang sudah jauh berubah..tingkah laku,,tutur kata dan banyak lagi..jauh lebih molek dan sopan..dia bersujud kepada Allah dan bersyukur setiap hari..Alhamdulillah,, kini dia jauh sudah berubah dari yang sebelumnya sehinggakan ada sahabatnya yang juga turut terpengaruh dan mahu bersama-sama berubah ke arah kebaikan..ke jalan yang lurus..Hidayah Allah..Allah tidak akan merubah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu merubahnya sendiri..

Kini,, dia memasang tekad..perubahan dirinya ini bukan untuk dirinya sahaja .. malah dia juga inginkan sahabat nya yang lain merasainya juga..bukan kerana dia tetapi kerana Allah..Subhanallah..semuanya menjadi indah apabila disandarkan kepada Allah..namun,,dalam masa yang sama..dia sedang bersedih..sedih kerana ramai lagi teman-temannya di luar sana yang masih lagi hanyut dengan duniawi..dia mahu membimbing mereka dan dia masih lagi sedang mencari dan akan terus mencari..dia sedang mengembara~~~~





-watak dalam cerita ini tidak ditujukan kepada sesiapa..maaf andai ada tersilap kata..sudilah menegur..insyaAllah akan diterima dengan hati yang terbuka..yang baik dan yang buruk itu datangnya daripada Allah namun yang buruk itu disandarkan ke atas saya- Wallahualam...






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...