Allah Is In My Heart




DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG


tick tock tick tock

Tuesday, April 26, 2011

Siapa mereka ?

Bismillahirrahmannirrahim..
Assalamualaikum w.b.t....

Apa khabar teman-teman ? dah senyum ke hari ni ? kepada yang belum senyum..meh kite senyum sama-sama supaya hari kita lebih ceria.. ^_^ . alol0... comel sunggoh.... Alhamdulillah..Syukur kepada Allah S.W.T..kita masih dapat sama-sama melihat dunia dan berfikir tentang kebesaranNYA.siapa tahu esok lusa sudah tiada..tidak pasti yer anak-anak..jadi,,kali nie,, suka lah saya untuk berkongsi sedikit mengenai kawan,,rakan,,teman,,sahabat,,dll,etc.....dan apa je la lagi gelarannya..

Ketika di sekolah rendah (kanak ribena) ,, saya xtau apa beza kawan,,rakan,,teman,,sahabat...saya anggap maksudnya sume sama je..iaitu,,orang yang dikenali...means,,orang yang kita kenal tu lah kawan kita..kalau xkenal.dia bukanlah kawan kita..haa,,itulah kefahaman saya waktu tu..beselah kot..budak-budak..nampak yang di depan mata je.. :) ..Masuk ke alam remaja sikit (kanak-kanak milo),,saya mula memahami istilah teman..time ni lah baru tahu beza kawan dan teman...

Bila berkata mengenai kawan,,kefahaman saya ketika itu,,orang yang kita kenal dan orang yang berdekatan dengan kita..contoh,,orang yang sama kelas dengan kita,,orang yang berada di sebelah kelas kita,, orang yang satu sekolah dengan kita..walaupun xknal.,,kita tetap panggil dia kawan kita..sebab..ada satu kes ketika saya di sekolah menengah,,ada seorang junior saya ni,,terlibat dengan kemalangan..saya xknal pun orangnye..jauh skali pernah bercakap dengan dia..tapi,,junior saya ni satu rumah sukan dengan saya..erm..berita plakx tersebar macam angin ribut..dalam masa beberapa saat,,berita mengenai kemalangan tu tersebar ke kawasan perumahan saya..saya pulang ke rumah pada petang yang berbahagia itu ( time tu bawu lepas habis latihan sukan ) .. mama terus tanya saya,,"adik,,ada budak sekolah mnengah accident er ? " .. saya yang masih terpinga-pinga ni pon tanye balek mak saye .. " eh,,ade ke ? "..sbb time tu,, saya sendiri pon xtau..bila disiasat dan disiasat..saya pun tahulah orangnya yang mana..tggi macam mana,,kelas mana dan sebagainya..saya pun bagitahulah mama saya yang pelajar tu junior saya..satu rumah sukan..dan apabila ada la jiran-jiran datang bertanyakan khabar,,mereka pun bertanya sekali berita terbaru mengenai pelajar tu..ayat mereka bertanya .,, "adik,,macam mana kawan adik yang accident tuh ? " .. erkz,,dalam hati saya time tuh,,'sapa kawan den yang accident nieh' ..tapi,,kerana memahami maksud auntie-auntie berkenaan,,saya pun bagitahulah yang pelajar berkenaan masih menerima rawatan di hospital...tapi,,ketika tulah terdetik di hati kecil saya nie,,kawan ? walaupun saya xmengenali dia,,saya tetap rasa sedih yang dia ditimpa kemalangan dan agak parah keadaannya..jadi,ketika tulah dapat disimpulkan bahawa kawan ni lah peringkat pertama perkenalan..dan,,berkenalan bukan hanya dengan melihat wajah dan bercakap..melalu detail-detail dia yang kita tahu pun da cukup..Alhamdulillah,,apabila pelajar tu dah boleh pergi ke sekolah,,saya diberi kesempatan untuk bercakap dengan dia..rupa-rupanya,,pelajar ni pemalu orangnya..haaa,,tersimpul lah satu ikatan yang digelar..KAWAN...

RAKAN..kefahaman saya mngenai rakan ni plakx..lebih tertumpu kepada apabila kita melakukan sesuatu kerja secara berkumpulan..contoh terbaik dan terbalik yang saya ada,,, bersukan..apabila bersukan,,teamwork amat-amatlah penting..xkiralah ia nya sukan individu atau mmg secara berkumpulan..tapi,kedua-duanya penting..ketika di bangku sekolah,,saya suka melibatkan diri dengan aktiviti sukan..salah satunya,,bola jaring..dalam bola jaring,,jarang saya dengar sapa-sapa pun sebut perkataan kawan..bila ada orang tanya,, "mane team awak ? " ,, "mane rakan-rakan sekolah awak ? "..xde pon yang tanye.. " kawan awak mane? "..nampak permainannya di situ..kalau xnampak,,meh nk explain..rakan ni macam more general..macam melambangkan satu bentuk penyatuan..berbanding kawan yang lebih specific..seperti merujuk pada seorang je..tapi,,bila sebut tentang rakan..rakan seperjuangan..berjuang untuk satu tujuan..rakan sepasukan..macam mane pulak rakan karib ? singular jugakx kan..kalau diimbas kembali,,rakan karib ni ,, orang yang suka wat samting bersama-sama..contohnya,,jalan sama-sama,,wat kerja sekolah sama-sama,,usik orang lain sama-sama...upppsss...rakan ni macam orang yang mempunyai tujuan dan arah yang sama dengan kita..haa,,lebih kurang gitulah kefahamannya..

namun,,,hubungan paling best adalah SAHABAT...saya mule mngenal erti sahabat ni,,bila dah abes sekolah..terlewat sangat-sangat kan...yer..sahabat ni lah,, yang paaaaaaaallliiing susah untuk kita dapat...terutama dalam zaman serba mempengaruh dan dipengaruhi ni..uiiissshh,,payah-payah..susah-susah...tapi,,xmustahil..siapa itu sahabat ? sahabat nie,,adalah orang yang di hati,,berkasih sayang dengan tujuan,,suka menegur dan ditegur,, dan banyak lagi..hubungan bersahabat ni,,xsama dengan 2 contoh di atas ( jangan pandang siling pulak ) .. atas ni,,kawan dan rakan...indah sangan bila bersahabat...manis nye xboleh di ungkap dengan kata-kata,,pahitnya xterasa walau ditelan..mmg sangan BEST...sahabat ini,,amatlah penting..sungguh..sangat-sangat dan teramat penting..anda akan rasai siapa sahabat anda ni,,bila anda dapat mencari orang berkenaan...jadi,,pasal sahabat,,anda sendiri yang akan explainkan.. okie ? apa yang saya boleh katakan,,selamat mencari..mengembaralah anda dalam mencari.. ^_^ .. Go0d luck..

Apa-apa pun,,ingatlah..setiap perkenalan kita bukanlah satu kebetulan tetapi ianya telah ditakdirkan oleh Allah S.W.T..jangan sesekali menyesal atas perkenalan dengan seseorang malah ,, yang baik jadikan tauladan,,yang buruk jadikan sempadan..bijak kanlah diri anda dalam memilik kawan,,rakan dan sahabat..carilah yang dapat membimbing kita ke jalan yang benar..jalan yang lurus..namo bengkang bengkok..sahabat saya ada memesan..jika nakkan kawan yang baik,, pergilah ke SURAU dan MASJID  dan rajin-rajin kan diri ke majlis ilmu...insyaAllah..di sanalah anda akan menemui SAHABAT...













~ maafkan saya andai ada terkasar bahasa dan tersalah bicara..yang baik dan yang buruk datangnya daripada Allah tapi yang buruk disandarkan ke atas saya yang lemah ini..Assalamualaikum w.b.t..~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...